Blog

« Back

Yves Congar a význam Druhého vatikánskeho koncilu

Yves Congar a význam Druhého vatikánskeho koncilu

Preklad článku Vdp. Roberta Barrona

 

 

Yves Congar a význam Druhého vatikánskeho koncilu

 

 

 

Jedna z teologicky najfascinujúcejších a zároveň najzábavnejších kníh, ktoré som v poslednej dobe čítal, je My Journal of the Council (Môj denník z Druhého vatikánskeho koncilu) od Yvesa Congara. Starší katolíci spoznajú toto meno, ale myslím, že väčšina katolíkov mladších ako päťdesiat rokov vôbec nevie o obrovskom Congarovom prínose. Yves Congar bol dominikánskym kňazom a jednoznačne jedným z troch alebo štyroch najvýznamnejších katolíckych teológov dvadsiateho storočia. Po rušnej intelektuálnej kariére, počas ktorej bol striedavo oslavovaný, očierňovaný, vyhnaný a umlčaný, sa vo veku 58 rokov dostal ako peritus, čiže teologický odborník, na Druhý vatikánsky koncil. Podľa mnohých názorov bol najvplyvnejším teológom Koncilu a významne prispel k dokumentom o Cirkvi, ekumenizme, zjavení a cirkevných vzťahoch s moderným svetom.

 

Počas celého priebehu koncilu od októbra 1962 do decembra 1965 si Congar dôsledne viedol denník, ktorý nezahrňuje len detailné opisy zásahov rôznych biskupov či kardinálov, ale tiež veľmi vnímavé, ba až lišiacke, komentáre o kľúčových osobnostiach a hlavných teologických prúdoch koncilu. Keď som denník čítal, niekoľkokrát som sa zasmial nad Congarovými sarkastickými hodnoteniami niektorých aktérov: „suchár“, „zbytočný“, „príliš ukecaný“. No čitateľ si najviac všimne, ak môžem použiť toto často používané a vágne slovné spojenie, „duch koncilu“, pod čím myslím kľúčové myšlienky a prístupy, ktoré našli miesto v diskusiách, debatách a textoch Druhého vatikánskeho koncilu. Na stránkach Congarovho denníka znova a znova počujeme o Cirkvi, ktorá by sa mala viac opierať o Sväté písmo a mala byť otvorenejšia voči Božiemu slovu, o nebezpečenstvách klerikálneho triumfalizmu, o všeobecnom povolaní k svätosti, o liturgii, ktorá prebúdza aktívnu účasť veriacich, potrebe, aby sa Cirkev angažovala v modernom svete, atď. Congar sa zúčastňoval na nespočetných stretnutiach, zapájal sa do nekonečných rozhovorov s biskupmi a teológmi a neúnavne šíril tieto myšlienky a trvalé výsledky Druhého vatikánskeho koncilu, ktoré dnes považujeme za samozrejmé.

 

Tento prúd viedol Congar a jeho hlavnými oponentmi boli arcibiskup Pericle Felice a kardinál Alfredo Ottaviani, strážci tradičnej akademickej podoby katolicizmu. Jeho najdôležitejšími spojencami boli „progresívni“ pátri kardinál Frings z Kolína a arcibiskup Wojtyla z Krakówa ako aj ďalší periti Karl Rahner, Edward Schillebeeckx, Henri de Lubac, Hans Kung a mladý nemecký teológ Joseph Ratzinger. Na stránkach Congarovho denníka všetky tieto osobnosti a tento výnimočný čas ožívajú. Ale aj keď som bol pri čítaní v eufórii, myslel som na rozdelenia, ktoré mali neskôr trápiť túto víťaznú skupinu. Arcibiskup Wojtyla sa samozrejme neskôr stal pápežom Jánom Pavlom II. a Josepha Ratzingera (neskôr pápeža Benedikta XVI.) vymenoval za hlavného poradcu pre náuku viery. Ján Pavol ďalej vymenoval de Lubaca a samotného Congara za kardinálov, ale keď sa kriticky skúmali práce Kunga a Schillebeeckxa, predsedal týmto šetreniam. Prečo sa po koncile objavili tieto rozpory?

 

Ak si chceme vytvoriť obraz o rozdelení víťaznej strany, môžeme sa pozrieť na začiatky teologického časopisu Communio. Tesne po Koncile triumfálne progresívne krídlo vytvorilo medzinárodný časopis s názvom Concilium, ktorého cieľom bolo udržiavať ducha zhromaždenia, ktoré v Cirkvi podnietilo takú pozitívnu zmenu. Vo vedení časopisu Concilium boli Rahner, Kung, Schillebeeckx, de Lubac, Congar, Hans Urs von Balthasar, Ratzinger a mnohí ďalší. No už po pár rokoch sa tri osobnosti, Balthasar, de Lubac a Ratzinger, rozhodli oddeliť od časopisu Concilium a založili si vlastný. Dôvody, ktoré uviedli, ozrejmujú veľa vecí. V prvom rade vyhlásili, že výbor chcel popri biskupoch vystupovať ako druhé magistérium, čiže oficiálna učiteľská autorita. Teológovia určite majú kľúčové miesto pri chápaní a rozvíjaní náuky viery, ale nemôžu nahradiť biskupskú zodpovednosť uchovávania a vyučovania apoštolskej viery. Po druhé,vedenie Concilia chcelo zvolať III. vatikánsky koncil v čase, keď atrament dokumentov Druhého vatikánskeho koncilu ešte ani nezaschol. Chceli tak využiť progresívnu hybnú silu Druhého vatikánskeho koncilu na celú sériu reforiem: vysviacky žien, pozastavenie kňazského celibátu, radikálne reformy cirkevnej sexuálnej etiky, atď., ktoré vôbec nevychádzali z textov Koncilu. Tretím a snáď najdôležitejším dôvodom, prečo Balthasar, Ratzinger a de Lubac kritizovali Concilium, bolo rozhodnutie výboru časopisu šíriť ducha koncilu. Koncily sú podľa ich slov v cirkevnom živote niekedy nevyhnutné, ale sú tiež nebezpečné, pretože predstavujú chvíle, kedy Cirkev pochybuje a zastavuje sa, aby vyriešila nejaký ústredný problém alebo polemiku. Hneď si spomenieme na Niceu a Chalcedon, ktoré sa venovali zásadným otázkam v kristológii, alebo na Trident, ktorý zápasil s výzvou reformácie. Koncily sú dobré a potrebné, ale Cirkev ich podľa tejto trojice uzatvára s úľavou a vracia sa k svojej hlavnej práci. "Udržiavanie ducha koncilu", dodali, by bolo ekvivalentom Cirkvi v trvalom stave napätia a nerozhodnosti.

 

Kung, Schillebeeckx, Rahner, Ratzinger, Congar, de Lubac a Wojtyla boli všetci hrdými „mužmi Koncilu“. Úporne bojovali za ideály, ktoré som spomínal. No v ďalších rokoch sa vydali odlišnými smermi. Teraz, keď sa blížime k päťdesiatemu výročiu otvorenia Druhého vatikánskeho koncilu, sa nad týmto príbehom stále oplatí uvažovať.

 

Zdroj: www.wordonfire.org

Preklad Mária Fileková a redemptoristi Bratislava

Comments
sign-in-to-add-comment
Veľmi zaujímavé, ďakujem za zverejnenie.
Posted on 8/2/12 10:16 PM.
čo je to ten "klerikálny triumfalizmus" a kde ho môžem vidieť na vlastné oči a prečo je nebezpečný?
Posted on 8/3/12 6:58 AM.
Viem, že začnete do mňa hádzať granáty, ale ak chcete, vysvetlím. V tých knihách koncilových teológov by ste ale našli o tom viac. Skúste napr. knižkou Y.Congara: ZA CÍRKEV SLOUŽÍCÍ A CHUDOU - vydali r.1995 Karm. nakladateľstvo v Kostelním Vydří.
Nám, poslucháčom teológie to popísal zosnulý o. biskup Tondra ako stav, keď sa hierarchia nedokáže a nechce priblížiť k laikom, nezaujíma sa o ich problémy, niektorí hodnostári sú si vedomí nadradenosti , k kňazov si robia šachové figúrky (a niektorí kňazi z laikov), teda presný opak toho, čo robí napr. tuná náš o. Štefan Hrbček a o. Ján Záhradník s Rómami. Konkrétny príklad-
mladé rehoľné sestry boli na primíciách vo svojej rodnej obci. Prítomný biskup sa pri nich zastavil a otŕčal ruku, nevedeli čo to značí, usievali sa a pozdravovali ho, pýtali si požehnanie. On sa odvrátil, odišiel a o týždeň dostala sestra predstavená úradný prípis, že o. biskup nariaďuje poučiť novicky a všetky mladé sestry, že vyšším cirkevným hodnostárom treba na znak úcty pobozkať ruku-prsteň.
Mňa tak učila mamička-laička, keď bol spišský biskupský stolecpo 40 rokoch znova obsadený a pokúšala som sa o to, keď mi otec biskup podával ruku, ale on tú ruku odtiahol a skoro sme obaja leteli dole schodmi.
To prvé sa volá klerikálny triumfalizmus, to druhé duchovné otcovstvo a pokora.
Samozrejme, Sv.Otcovi ako zástupcovi Pána Ježiša na zemi pastiersky prsteň bozkávame.
Klerikálny triumfalizmus je aj to, keď niektorý hodnostár katolíckej cirkvi odmietne
stretnutie alebo účasť na bohoslužbe pravoslávnej alebo iných kresťanských cirkví.
Je konečne potrebné rozlišovať medzi cirkvami a sektami, ale to pri inej príležitosti.
Posledný príklad- pri návšteve SvOtca v SR v roku 1995 sa istý otec biskup v papamobile správal tak, že svojim máchaním rukami a požehnaniami doslova tienil
rokmi už poznačeného Sv.Otca, ktorý už nevládal stáť.
Posted on 8/3/12 12:26 PM in reply to Peter Rusyniak.
Vďaka. Čo znamenajú tie granáty? Že budem obhajovať napr. nezáujem hierarchie o laikov a rozplývať sa nad tým, ako to bolo za predkoncilových čias rozprávkovo úžasné? Neviem posúdiť, obrátil som sa až nejaký čas po koncile, dovtedy mi to všetko bolo ukradnuté.

Nie je mi akurát jasné, podľa akej logiky alebo učenia alebo práva je odmietnutie účasti na nekatolíckej bohoslužbe "klerikálnym triumfalizmom". Mimochodom, pokiaľ viem, označenie "cirkev" správne prináleží iba Katolíckej cirkvi a pravoslávnym cirkvám.

Napokon, ako biskup by som si prsteň možno tiež nechával bozkávať, hehe emoticon.
Posted on 8/4/12 5:34 PM in reply to Mária-Irma Danieliszová.
Pardon, trochu nedorozumenie, myslela som na ekumenické bohoslužby z času na čas, ako býva napr. na Zelený štvrtok popoludní v Košiciach. T.r. som sa zúčastnila. Nemyslela som teda to, aby sa pravidelnekonali nejaké mix-bohoslužby, lebo sv. omša je naozaj vrcholom , obetou a darom. Ale zo zdvorilosti a snahy o zbližovanie je pekné, ak sa koná ekumenické stretnutie.
V Košiciach boli prítomní 11 predstavitelia rôznych cirkví- tých, čo spolu s katolíckou vydali ekumenický preklad biblie. Išlo sa trasou od Jakabovho paláca, pri kostoloch či modlitebniach sa prečítal úryvok zo sv. Písma, krátke zamyslenie, ticho niekoľko minút, spoločná modlitba a ktoré cirkvi mali zbor, tak aj pieseň. Ukončenie bolo pred dómom - bolo asi 2000 ľudí, a o.arcibiskup dal všetkým požehnanie. Predtým tiež povedal krásnu úvahu.
Vieš,pochádzam z rodiny, kde sme boli veľmi zmiešaní nábožensky i národnostne,
rodičia boli z mnohodetných rodín a partneri boli z celého Rakúsko-Uhorska. Ja sama som sa stala katolíčkou ako vysokoškoláčka, 21 r., v r. 1965, práve končil koncil.Otec sa vtedy trochu hneval, ale inak sme sa znášali- Slováci, Nemci, Česi,Maďari, Poliaci, Chorváti. Nábožensky rímsko a grécko katolíci, evanjelici, českobratrskej cirkvi a mamička mala židovských predkov, ktorí sa dali pokrstiť, a nie zo strachu pred Hitlerom, ale už r. 1902, keď sa brali. Aj ja používam na iné spoločenstvá názov "vyznania". Ale pokiaľ veria v Pána Ježiša ako Božskú osobu, ide o vyznania kresťanské. Aj jehovisti povedia, že veria v Krista. Dokonca, že je Boží syn.Ale nie Boh. A preto, hoci sa sami označujú za kresťanov, nimi nie sú.
V ich Biblii je veľa, veľa bludov. Nuž, ak sa staneš biskupom, daj mi vedieť a prídem Ti ten prsteň pobozkať. emoticon
Posted on 8/4/12 10:49 PM in reply to Peter Rusyniak.